Waarom is Mindfulness nodig in het onderwijs?

De impact van ongezonde stresss in het onderwijssysteem

Normale stress maakt een natuurlijk deel uit van het leven, ook van onze jeugd. Kinderen en volwassenen moeten uitgedaagd worden om te kunnen groeien en zich te ontwikkelen. Echter, in het huidige onderwijssysteem, wordt gezonde stress vaak vervangen door ongezonde stress. Ongezonde stress ontstaat wanneer het dagelijks leven constant sneller gaat en meer eisen stelt dan we van nature aankunnen.

Leerlingen

Leerlingen

Ongezonde stress vermindert de aandacht, emotie- en gemoedstoestand-regulatie, slaap en leervaardigen dagelijks in het klaslokaal. Nog zorgwekkender is dat langdurige blootstelling tot ongezonde stress tijdens de jeugd een levenslange impact kan hebben op de mentale en fysieke gezondheid.
 
 
 
Docenten

Docenten

Ongezonde stress verminderd productiviteit en creativiteit, en kan leiden tot meer serieuze klachten zoals nervositeit, afstandelijkheid, frustratie en uiteindelijk tot burn-out. Een kwart van de beginnende docenten verlaat het onderwijs binnen 5 jaar.
 
 
 
Ouders

Ouders

Ongezonde stress kan leiden tot een opvoedstijl die meer op ’to-do’ lijstjes lijkt dan op een empathische, aandacht gevende relatie met het ontwikkelende kind.
 
 
 
 

De moeilijkheid van werken met ongezonde stress

olifant
Omgaan met ongezonde stress is uitdagend omdat het direct teruggrijpt op een heel oud overlevingsmechanisme.
 
 
 
 

stressWanneer een kind uit groep 6 aangeeft dat het voelde alsof ze “flauw vliel” van de stress tijdens een toets vertelde ze de waarheid. Het gedrag van haar autonome zenuwstelsel is hetzelfde tijdens de rekentoets als bij echt fysiek gevaar.
Zelfs kinderen met een gezonde jeugd kunnen moeite hebben met de wanverhouding tussen de heftigheid van de prikkel (de toets) en hun reactie (zweten, misselijkheid, nervositeit en black-outs). Bij kinderen met een trauma kunnen deze discrepanties een chonische gewoonte worden.

Onze oplossing: Mindfulness

Omdat de wortel van ongezonde stress diep in onze zenuwstelsel ligt, hebben we gereedschap nodig die verder gaan dan ons cognitieve geest. Om ons voorgeprogrammeerde gedrag te veranderen, moeten we regelmatig vaardigheden oefenen wanneer we niet onze “vecht – vlucht – verstar” toestand zijn.

Onder spanning stijgen we niet tot onze verwachting,
we vallen terug op ons niveau van training.” – Bruce Lee

Onze trainingen voor het onderwijs leggen een fundament voor het lesgeven, een andere manier van omgaan met stress, emoties en sociale vaardigheden.

onderwijs

Mindful lesgeven studiedagen

Korte introducties in het ontwikkelen van mindfulness, aandacht voor onze gedachten, emoties, sensaties en omgeving in het hier en nu.

Het ontwikkelen van Mindfulness

Diepgaande ontwikkeling van mindfulness, aandacht voor onze gedachten, emoties, sensaties en omgeving in het hier en nu.

De ontwikkeling van Heartfulness

Het sterk koesteren van een positieve instellingen zoals vriendelijkheid en compassie.

 

Onze trainingen voor het onderwijs